Als winkeleigenaar heb jij een reclamebord buiten de deur staan. Er hangen posters achter de kassa en je hebt stickers op de ramen geplakt. Dit trekt niet alleen klanten, maar prikkelt hen ook als ze al in de winkel staan om toch nog wat extra’s te kopen. Wist je dat er ook lampenkappen zijn waar je reclame op kunt zetten? En lichtbakken voor buiten de winkel? Wat dacht je van wandbekleding? Er zijn heel veel verschillende soorten POS-materiaal. In dit artikel vertellen we je over alle soorten promotiemateriaal die jij kunt inzetten om je omzet te vergroten.
Point-of-sale
Een ‘point-of-sale’ betekent letterlijk de ‘punt van verkoop’. Als je een klant op het laatste moment toch nog die reep chocolade probeert te verkopen, dan denk je aan de allerdrukste plekken in de winkel of zelfs aan de schappen direct bij de kassa. POS-materialen zijn dus op zijn simpelst gezegd materialen die op deze plekken staan. Maar natuurlijk gaat het nog iets dieper. Ze zijn er immers om te zorgen dat je klant impulsaankopen gaat doen.
Waarom reclame in de winkel?
Point-of-sale materiaal kan op sommige mensen vreemd overkomen. Waarom is er zo veel reclame in de winkel? Misschien vraag je het je zelf ook wel af. Je hebt toch al een reclamefolder en een e-mail rondgestuurd en de klanten zijn er toch al? Maar POS-materiaal is niet bedoeld om klanten te trekken. Het is er juist om een impuls-aankoop uit te lokken. Daarbij heeft die klant die toevallig even binnen kwam lopen totaal geen idee wat er in de aanbieding is. Juist voor die klant is het fijn om dit in de winkel nog te kunnen zien. Zorg er dus voor dat er genoeg promotiemateriaal in de winkel staat, en durf ook buiten de lijntjes te kleuren: wees creatief met hoe je reclame maakt.
Wat voor POS-materiaal bestaat er?
Over banieren, borden en displays weet jij natuurlijk alles. Maar ook de minder bekende materialen mogen niet vergeten worden. Wij hebben ze hieronder op een rijtje gezet:
- Kubussen;
- Lampenkappen;
- Lichtbakken;
- Lenticulair;
- Wobblers;
- Wandbekleding.
Wat is het?
Een kubus laten bedrukken kan om meerdere redenen. Met een etalagekubus wordt de vitrine opgeleukt. Bij de kassa staat bijvoorbeeld een kubus waarin mensen geld voor een goed doel kwijt kunnen. Met lampenkappen en lichtbakken maak je ook ‘s avonds opvallend reclame. Lenticulair verandert als iemand er langs loopt. Dit trekt de aandacht. Ook de bewegende Wobblers trekken het oog toch weer naar de schappen en met wandbekleding van hout of aluminium kleed je de winkel mooi aan én maak je promotie. Twee vliegen in één klap! Er komt geen einde aan de wereld van POS-materiaal. Gelukkig maar, want jij wilt het natuurlijk inzetten om zoveel mogelijk te verkopen!