Tips

Ongewenste omgangsvormen op de werkvloer? Schakel een externe vertrouwenspersoon in

Ongewenste omgangsvormen op de werkvloer? Schakel een externe vertrouwenspersoon in
449views

De werkomgeving hoort in iedere onderneming een veilige omgeving te zijn, en daarbij draait het om psychische veiligheid en om lichamelijke veiligheid. Helaas is het aan de orde van de dag dat de integriteit op de werkvloer door ongewenste omgangsvormen wordt geschaad. Ongewenst gedrag op het werk behoort tot de categorie van psychosociale arbeidsbelasting omdat het kan leiden tot (langdurige) uitval. Werkgevers zijn verantwoordelijk voor werknemers die zich gediscrimineerd, geïntimideerd of gepest voelen. Als een van jouw werknemers het slachtoffer wordt van ongewenst gedrag, dien je een gekwalificeerde persoon in te schakelen die de werknemer opvangt en begeleidt. Het is immers zeer onaangenaam als een medewerker door ongewenste omgangsvormen uitvalt.

Gelukkig behoort het tegenwoordig tot de mogelijkheden om een externe vertrouwenspersoon van een gecertificeerde arbodienst te raadplegen. Dit blog zet de constructieve oplossingen in het voetlicht die een dergelijke professional kan bewerkstelligen.

Constructieve oplossingen

Een externe vertrouwenspersoon zorgt voor opvang en begeleiding van de werknemer in kwestie, op het moment dat die persoon een melding doet van ongewenst gedrag. De gecertificeerde vertrouwenspersonen helpt het slachtoffer in een gegarandeerd vertrouwelijke setting, heeft geheimhoudingsplicht en heeft een gedegen opleiding gevolgd. Samen met de werknemer gaat die op zoek naar constructieve oplossingen en daarbij speelt vooral de medewerker zelf een actieve rol. Wat ongetwijfeld een prettige wetenschap is, is dat jij als werkgever in alle gevallen zelf de regie houdt. Zo worden ook ‘dubbele petten’ voorkomen. Het aanstellen van een externe vertrouwenspersoon is wettelijk gezien niet verplicht, maar je doet hier wel verstandig aan.

Jij bent namelijk verantwoordelijk voor werknemers die zich gepest, (seksueel) geïntimideerd of gediscrimineerd voelen en zich onveilig voelen. Ook is het bij wet verplicht om risico’s zoveel mogelijk tegen te gaan.

Concrete stappen

De werknemer die de melding heeft gedaan, beslist wat er uiteindelijk met de klacht gebeurt. Dat is te allen tijde vertrouwelijk. Vervolgens brengt de externe vertrouwenspersoon in kaart wat de medewerker duidelijk wil maken met de melding en onderzoekt die wat nodig is om te komen tot een constructieve oplossing. De oplossing schuilt vaak in het confronteren van de persoon die zich schuldig maakt aan het ongewenste gedrag, als degene die de melding doet wenst dat er concrete stappen worden gezet. In de basis is de gecertificeerde vertrouwenspersoon vaak ook re-integratie expert op het gebied van eerste spoor en tweede spoor re-integratie. Daarom kan die zorgen voor advies en begeleiding bij het complete proces.

Leave a Response